Spolehlivé kombi – kterou praktickou ojetinu koupit?
My Češi vozy kombi milujeme. Dokáží nám převézt veškeré věci na chatu, naložíme do nich celou rodinu a zároveň jsou provozní náklady takovéhoto vozu stále příjemně nízké. Jenže jaké ojeté kombi je dobré zvolit, pokud toužíte zejména po spolehlivosti? Máme pro vás tip na pětici spolehlivých kombíků!
Ještě než přejdeme k našemu výběru pěti spolehlivých automobilů s velkým kufrem, je nutno upozornit na skutečnost, že při hledání takovéhoto vozu musíte stále dbát na základní zásady koupě ojetiny. Dobré je zjistit si, pokud je to možné, zda vůz dostával správný pravidelný servis, není nadměrně opotřebený, zda byl bouraný a jestli stav tachometru odpovídá realitě. Pokud vše sedí, mohou být kombíky, o kterých se zde dočtete, sázkou na jistotu.
Renault Laguna Grandtour III
Jméno Renault Laguna má v automobilovém světě trochu pošramocenou pověst. Ostatně i proto dnes výrobce svůj model střední třídy označuje jako Talisman. Za vše může zejména druhá generace Laguny, která opravdu za mnoho nestojí téměř v žádném ohledu. O to lepší je náš tajný tip na třetí generaci tohoto Renaultu. U ní se totiž výrobce velmi snažil zlepšit pověst modelu a zapracoval hlavně na spolehlivosti a kvalitě vozu. Pořád se najdou drobné nedostatky – interiér může povrzávat, plechová vana motoru zase rezivět, nicméně není to nic zásadního. Celé auto naopak vyniká skvělou antikorozní ochranu (s výjimkou oné vany), odolnými nápravami i spolehlivými motory. Vynikající jsou dvoulitrové turbodiesely dCi, přičemž ty slabší s výkonem do 110 kW se objedou bez filtru pevných částic. Silnější varianty (až 131 kW) zase potěší dobrou dynamikou. Příjemný je rovněž komfortní interiér. Jako cestovní rodinné auto tak poslouží velmi dobře. Zajímavým bonusem pak jsou nízké ceny dané zejména onou nechvalnou pověstí Lagun, stejně jako široká nabídka variant. Můžete si vybírat nejen z klasických modelů, ale i ze sportovnějších variant GT s řízením všech čtyř kol, anebo z benzinových motorizací, které vrcholí 3,5 litrovým šestiválcem původem z Nissanu 350Z.
Ceny dnes: 60 až 250 tisíc Kč
Dobrá alternativa: Škoda Superb druhé generace
Toyota Auris Touring Sports hybrid
Toyota je pro mnoho lidí synonymem spolehlivosti. I tato značka ale občas může udělat přešlap a vyrobit nespolehlivý model. Netýká se to však jejich dnes již legendárního hybridního systému, který je vylepšován od dob první Toyoty Prius. Tato auta jsou extrémně spolehlivá a dobré je, že se ona hybridní technika s benzinovou atmosférickou osmnáctistovkou a převodovkou e-CVT dostala postupně i do běžných modelů, třeba právě do Toyoty Auris combi, která se vyráběla od roku 2012 do roku 2018. Získáte tak kombi nižší střední třídy, které sice vyloženě nevyniká prostorem, jízdními vlastnostmi ani interiérem, ale zároveň nedělá nic špatně a vyhýbají se mu systémové poruchy. Z motorizací se přesto vyhněte dieselům, ty za mnoho nestojí. Spolehlivá je naopak atmosférická benzinová šestnáctistovka. Jako vůbec nejlepší varianta se ale jeví již zmiňovaný hybrid. Díky absenci prvků jako je spojka či alternátor je u něj dlouhodobá údržba velmi levná. Převodovka bez třecích segmentů vydrží téměř věčnost, brzdy se opotřebovávají méně, protože auto umí brzdit elektromotorem a obávané baterie jsou dle dlouhodobých zkušeností uživatelů hybridních Toyot velmi naddimenzované, tudíž ani po deseti letech je není potřeba měnit. Kdyby na to ale nakonec přišlo, tak stojí 42.000 Kč, jenže to reálně hrozí nejdříve po patnácti letech provozu a možná ani to ne. Pokud si nakonec hybridní Auris koupíte, musíte počítat se specifickým projevem motoru a převodovky i pouze průměrnou dynamikou, ale to je malá daň za neprůstřelnou spolehlivost tohoto vozu.
Ceny dnes: 230 až 480 tisíc Kč
Dobrá alternativa: Honda Civic Tourer 9G
Mercedes třídy E S212
„Hranaté“ éčko přišlo na trh v roce 2009 a bylo kontroverzní, stejně jako později Škoda Octavia, svými rozdělenými předními světlomety. Opět se jedná o auto, jehož předchůdce měl problémy se spolehlivostí, o kterých se hodně mluvilo, takže na tomhle modelu si dali němečtí inženýři více záležet. Výrazně zlepšili ochranu proti korozi, příplatkový vzduchový podvozek také vydržel o poznání více a auto navíc dostalo i jistější jízdní vlastnosti, byť za cenu částečné ztráty komfortu na nerovnostech. Proto když se nás někdo ptá, jaký ojetý prémiový kombík si koupit, odpovídáme, že právě tento Mercedes generace S212. Co se týče specifikace, tak jasnou volbou jsou naftové čtyřválce, tedy varianty 200 CDI, 220 CDI a 250 CDI, které pokrývají výkonnostní škálu od 100 do 150 kW. Mají možná trochu výraznější zvukový projev, ale jsou to vyhlášené držáky s dobrou spotřebou a chutí do života. Ze servisního hlediska je pak rozhodně lepší jít do standardního ocelového podvozku, vzduchové odpružení je možná lákavé a spolehlivější než dříve, ale není věčné a výměna za nové je drahá. Spolehlivé jsou také automatické převodovky, jen dbejte na to, aby byl olej v nich měněn správně, tedy co 60 tisíc km. Tato auta byla oblíbená jako vozy taxislužby, nejlevnější kusy v nabídce tak mají často speciální světle béžovou barvu, která jasně indikuje, že se jedná o německé taxíky.
Ceny dnes: 150 až 990 tisíc Kč
Dobrá alternativa: Audi A6 Avant
Honda Accord Tourer 8. generace
Osmá generace Hondy Accord není v české inzerci zrovna hojně zastoupena a když už, tak většina z nabízených vozů má naftový motor pod kapotou. My ale doporučujeme dát si tu práci a vyhledat benzinové motorizace. Ať už je to dvoulitr, anebo ideálně větší 2.4 VTEC, vždy se jedná o charakterní, nesmírně spolehlivé a docela svižné benzinové jednotky, které skvěle ladí s precizně nastaveným podvozkem, takže tento vůz dokáže v zatáčkách řidiče i pobavit. Zároveň je to ale praktické a prostorné kombi, které splní rodinné nároky, přičemž interiér je kvalitní a dobře zpracovaný. Úctu si zaslouží také bohatá výbava, která obsahuje pokrokové prvky jako je adaptivní tempomat či systém hlídání jízdních pruhů a parkovací kamera. Chronické potíže se tomuto modelu vyhýbají, při koupi tak dávejte pozor zejména na skutečnost, zda motor nežere olej, anebo zda nejsou opotřebované synchrony manuální převodovky. Japonskou klasikou je také méně odolný lak. Celkově se ale jedná o technicky nesmírně vyspělé auto, které snese srovnání i s dnešními novými vozy, ale pořídíte jej za dobrou cenu. Neprůstřelně spolehlivá je i unikátní pětistupňová automatická převodovka Hondamatic vlastní konstrukce. Ke korozi je pak Accord výrazně méně náchylnější, než konkurenční Mazda 6, byť přesto se vyplatí auto před koupí prozkoumat zespodu na zvedáku.
Ceny dnes: 150 až 330 tisíc Kč
Dobrá alternativa: Toyota Avensis
Hyundai i30 kombi
Druhá generace v Nošovicích vyráběného Hyundaie i30 se na trhu neohřála dlouho. Kombi se představilo na Ženevském autosalonu v roce 2012, výroba pak skončila počátkem roku 2017. Tohle auto ale stačilo výrazně zvednout image korejského výrobce a chlubilo se i nadprůměrnou spolehlivostí. Žádný z nabízených motorů v tomto voze není vyloženě špatný. Sázkou na jistotu jsou atmosférické benzinové jednotky, ale není zásadnější důvod se vyhnout ani udržovaným a dobře servisovaným dieselům. Jen si nekupujte vozy předělané na LPG, motory Hyundaie nemají tohle palivo rády. Pokročilý podvozek s víceprvkovou zadní nápravou potřebuje pravidelně nastavovat geometrii, ale když je v dobrém stavu, má i30 příjemně jisté jízdní vlastnosti. Většina kusů, které si nyní můžete jako ojetiny koupit, jsou v jen průměrné výbavě, málokdo si tyto vozy kupoval se xenony a navigací. Jakožto nenáročná, nepříliš stará ojetina s dobrým vnitřním prostorem, je ale i30 kombi skvělou volbou, podobně jako sesterská Kia Cee´d.
Ceny dnes: 100 až 280 tisíc Kč
Dobrá alternativa: Opel Astra J